Fitsolutions Maexadvies
Home > Maexadvies
U kunt Maex niet starten?
Op deze pagina staat stapsgewijs uitgelegd wat u moet doen om dit probleem op te lossen. Voordat u begint een paar vragen om u te wijzen naar het juiste startpunt:
- Maex doet het op 1 werkstation niet, maar op andere wel? -> ga naar punt 7. (neem de ODBC instellingen over van een wel werkend werkstation)
- U kunt Maex wel starten op de (file)server rmaar niet op een werkstation? -> ga naar punt 5
- U krijgt op alle werkstations en de server geen verbinding met Maex? -> Start bij punt 1
- Maex heeft tot nu bij u zonder probemen gewerkt? -> Start bij punt 1
- In alle andere gevallen start u bij punt 1.
FIT Solutions wijst u erop dat uw systeembeheerder (of uzelf) met dit stappenplan het probleem moet kunnen oplossen. De oorzaak van de storing ligt in uw eigen systeem en valt buiten de ondersteuning dit FIT Solutions bv standaard biedt. Indien u toch wilt dat FIT Solutions bv de onderstaande stappen uitvoert brengen wij € 25,- (excl btw) in rekening per gebeurtenis.
1. Is de database service actief op de (file)server
- Maak verbinding met de (file)server waar Maex op staat als Administrator
- Kunt u dit niet zelf:
- Neem contact op met uw systeembeheerder en laat deze onderstaande stappen uitvoeren
- Heeft u geen systeembeheerder?
- Onderstaande punten zijn geen Maex zaken maar systeemzaken. Indien u wel over het Administrator wachtwoord beschikt kan FIT Solutions deze systeembeheer taken voor u uitvoeren tegen een standaard vergoeding van
€ 25,- (excl. btw) per gebeurtenis.
- Open het scherm met de services (te benaderen via het configuratiescherm, systeem, systeembeheer/administratieve tools) of kies bij uitvoeren/run voor services.msc
- Zoek naar 'Adaptive Server Anywhere - Maex' -> Bestaat de service niet (Kan eigenlijk niet)? Dan is deze door iemand verwijderd. Klik hier en kijk onder punt 'service aanmaken' hoe u dit kunt realiseren. Keer daarna terug naar deze pagina.
- Start OF herstart de Maex databaseservice (Adaptive server anyhwere - Maex)
- Probeer Maex opnieuw te starten.
- Werkt Maex nog niet, ga verder naar stap 2.
2. Controleer poort en locatie Maex database service en controleer Firewall / port blocker / Router
- Open, op de (file)server waar Maex draait de DOS Prompt, als administrator. (Via windows menu, rechtermuisknop en dan kiezen voor 'opdrachtprompt (administrator)')
- tik in:
- C: (+Enter).
- cd\ (+Enter).
- cd program files (x86)\maex\win32 (+Enter).
- Tik in: DBLOCATE (+Enter).
- U krijgt een resultaat te zien?
- Indien Ja: Noteer de naam van de Server en het poortnummer (ga verder naar punt 3).
- Indien Nee: Er draait bij u dus geen Maex database server.
- De service is kennelijk verwijderd of stopgezet: Klik hier en kijk onder punt 'service aanmaken' hoe u dit kunt oplossen. Keer daarna terug naar deze pagina.
- Herhaal na het aanmaken van de service de DBLOCATE stap en noteer alsnog de gegevens.
- Geeft het scherm alsnog geen resultaat ga naar punt 6.
- Open de (windows) Firewall en controleer of er regels (rules) ingesteld staan voor TCP EN UDP op het door u bij DBLOCATE gevonden poortnummer.
- Zijn die regels er niet maak dan zowel voor TCP als UDP 2 regels aan die de gevonden poorten openzetten. Geef een voor u herkenbare omschrijving aan deze 2 regels (bv 'Maex TCP 2638').
- Heeft u de regels aangemaakt of gewijzigd dan dient u de MAex service (Adaptive Service Anywhere) te stoppen en weer te starten (zie punt 1).
- Probeer dan opnieuw Maex te starten. Als het niet werkt ga dan verder naar punt 3.
3. Maex starten op (file)server zelf
- Probeer Maex op de (file)server op te starten via <Netwerkshare>:\maex\maex.exe. Lukt dit ga dan verder naar punt 5
- Weet u niet op welke netwerkshare Maex draait?
- Zoek eerst het lokale pad van Maex. Meestal op de C of D schijf op een server en zoek dan naar maex.ini.
- Open maex.ini. Daar staat in de sectie [algemeen], een letter achter de regel schijfletter. Noteer of onthoudt deze.
- Maak vervolgens een netwerkshare aan zodat die verschijnt in uw windows verkenner.
- Start <Start Netwerkshare>:\maex\maex.exe.
- Start Maex: ga dan verder naar punt 5.
- Start Maex niet: ga dan naar punt 4.
4. Firewall en Virusscanner op server (tijdelijk) uitzetten
- Zet op de (file)server de firewall en eventueel actieve virusscanners, tijdelijk uit (overtuig u er echt van dat alles uit staat!).
- Probeer Maex op de (file)server opnieuw op te starten (zie punt 3).
- Start Maex nu wel? U heeft een probleem met port blocking op de (file)server. Ga naar punt 5.
- Start Maex nog steeds niet en weet u ZEKER dat firewall en viruscanner uitstaan? Ga naar punt 6.
5. Firewall en Virusscanner aanpassen
- Stop als eerste de Maex database service (Adaptive Server Anywhere - Maex)
- Start op de (file)server de service 'services.msc'.
- Zoek de service 'Adaptive server anywhere - Maex' en stop deze.
- Start de windows Firewall (gebruikt u een eigen Firewall dan gelden eigenlijk dezelfde stappen).
- Open 'geavanceerde instellingen'.
- Controleer of er 'regels' bestaan voor het TCP EN UDP verkeer op de poort die u bij punt 2 gevonden heeft.
- Indien die bestaan:
- Komen de ingestelde poortnummers van die regel overeen met de door u bij punt 2 gevonden poort?
- Indien Ja: U start de service weer en probeer Maex te starten op de fileserver.
- Indien Nee: Corrigeer dan de poortnummers in deze 'regels'.
- Indien die niet bestaan:
- Klik links eerst op 'regels voor binnenkomende verbindingen'
- Klik daarna rechts op 'Nieuwe regel'.
- Doorloop de schermen die dan volgen.
- Kies Poort en dan volgende.
- Kies eerst TCP en dan volgende.
- Kies 'Specifieke lokale poorten' en vul in het witte vak de gevonden poort in. Kies volgende.
- Kies 'De verbinding toestaan' en kies volgende.
- Zet ALLE vinkjes aan in het volgende scherm en kies volgende.
- Geef een logische naam aan deze 'regel', bijvoorbeeld: 'Maex TCP 2638' (als 2638 het gebruikte poort nummer is).
- Kies voltooien en herhaal deze stappen maar dan voor UDP.
- U heeft dus 2 nieuwe regels gekregen.
- Gebruikt u een virusscanner die aan 'port blocking' doet of gebruikt u een eigen firewall of router?
- Zorg er dan voor dat de gevonden poorten ook in die tools worden vrijgegeven.
- Raadpleeg daarvoor uw systeembeheerder. Let op: FIT Solutions bv biedt deze ondersteuning niet.
- Start de service opnieuw.
- Probeer vervolgens Maex te starten.
- Eerst op de (file)server -> Werkt Maex wel op de (file)server dan ligt het niet aan Maex en de Maex database.
- Indien Maex op de (file)server nog steeds niet start:
- Heeft u wel voldoende rechten. Controleer dat.
- Ga naar punt 6.
- Daarna op het werkstation -> Werkt dat niet ga dan naar punt 7
6. Handmatig database server starten op (file)server.
- Het is niet gelukt om een service voor Maex te starten. We gaan nu proberen deze handmatig, als programma te starten.
- Indien de service nog actief is. Stop deze (zie punt 1)
- Start de windows verkenner op de (file)server.
- Blader naar c:\program files (x86)\maex\win32.
- Heeft u die folder niet?
- Bestaat de folder c:\program files\maex\win32 wel? Ga dan verder via deze folder.
- Bestaat die ook niet. U heeft waarschlijnlijk nog niet eerder de basis software van Maex gebruikt, of deze is door iemand verwijdert. Klik hier om die te installeren. Ga daarna hieronder verder vanuit de genoemde folder.
- Start dbsrv7.exe
- Kies de 'browse' knop en blader naar het lokale pad op de (file)server van maex en kies voor file: maex.db.
- Bij 'server name' voert u in: maex_server.
- Cache size: 8M.
- Options: -x tcpip.
- Klik op OK. Er wordt geprobeerd een database te starten.
- Als het goed is verdwijnt het scherm rechtsonder naar de system tray en ziet u daar een geel/rood SQL icoon staan.
- Klopt dat:
- Probeer dan Maex te starten op de server. Zie punt 3.
- Als Maex nu wel start dan is er een probleem met de service van Maex (Adaptive Server Anywhere - Maex).
- Dit probleem zal door de systeembeheerder verholpen moeten worden.
- Tot de tijd dat het opgelost is laat u het programma dbsrv7.exe actief zodat u in ieder geval met Maex kunt werken.
- Klopt dat niet:
- Mail de melding die u in het scherm ziet staan naar: helpdesk@fitsolutions.nl (mogelijk is de database niet goed meer).
7. ODBC instellingen controleren op werkstation.
Waarschijnlijk staat de verwijzing vanaf het werkstation van de OBDC (dat is de koppeling met de database) niet goed.
- Ga naar %windir%\syswow64 (%windir% is de standaard windows directory en dat is meestal: c:\windows).
- Start ODBCAD32.EXE.
- Ga naar tabblad 'system DSN'.
- Klik op 'Maex' en kies rechts de knop configureren.
- Heeft u geen regel waar 'Maex' staat of heeft u meerdere Maex entries?
- Ga eerst naar de lokale folder \maex van de betreffende Maex versie die niet start.
- Open maex.ini.
- Zoek in de sectie [Algemeen] en zoek de regel DSN=.
- De waarde die daar achter staat zoekt u op in het scherm van de odbcad32.exe.
- Heeft u GEEN Maex entry in het system DSN scherm staan?
- U heeft geen werkstation setup op deze machine gedaan. Klik hier voor die setup. Ga daarna hier vanaf verder.
- Open tabblad database.
- Controleer dat de naam die ingevuld staat bij 'Server name' overeenkomt met de naam die u gevonden heeft bij punt 2 (bij server Name).
- Open tabblad Network.
- Zet het vinkje aan bij TCP/IP.
- Vul in het witte vakje achter deze setting in: host=<<naam van de gevonden server/computer bij punt 2>>;port=<<poortnummer gevonden bij punt 2>>.
- Bijvoorbeeld: host=win2012server;port=2638.
- Sla de wijzigingen in de ODBC op.
- Probeer opnieuw Maex op het werkstation te starten.
- Indien Maex start dan is alles ok.
- Start Maex op het werkstation nog niet:
- Zet op het werkstation de virusscanner compleet UIT! (maak u er zeker van dat deze echt helemaal uit staat, anders is dit niet te testen!)
- Probeer daarna opnieuw Maex te starten.
- Indien Maex nu wel start:heeft u een probleem met uw virusscanner.
- Zet deze definitief uit.
- Neem contact op met uw systeembeheeeder en laat deze de viruscanner zo instellen dat het gehele pad van \maex op de netwerkshare wordt uitgesloten van de virusscanner.
- Indien u geen systeembeheerder heeft of u gebruikt een 'gratis' virusscanner dan raden wij u aan een systeembeheerder te zoeken die u hierbij kan helpen.
- Voor FIT Solutions stopt hier de ondersteuning omdat dit buiten ons bereik ligt.